1. Start tidlig


Leveringstiden varierer mellom nettsidene og ut ifra varen du bestiller, så pass på at du rekker den bursdagsgaven til venninnen din. De fleste butikker tilbyr deg flere måter å få pakken levert på, men dette kan bety stor forskjell i pris og leveringstid. Dobbeltsjekk alltid hva du krysser av på og hva det kommer til å koste før du betaler.

2. Husk tilleggskostnadene


Titter man etter gaver fra utenlandske nettbutikker, kan det ofte se billigere ut sammenlignet med norske priser. Ikke bli blendet av den billige prisen, for på toppen av prisen som blir opplyst kan det komme både frakt, moms, toll, særavgift og et fortollingsgebyr. Koster varen mer enn 350 kroner med frakt og forsikring må du betale 25 prosent av beløpet i moms. Bestiller du klær kommer det også en tollavgift i tillegg.

På toll.no kan du regne ut moms- og tollkostnader på varer du har kjøpt eller vurderer å kjøpe.



3. Sammenlign priser


Det er enkelt å sammenligne priser på nett. Bruk søkemotorene aktivt slik at du kan finne frem til det beste kjøpet.

Prishistorikk
Hos Prisguide.no kan du se prishistorikken for hvert enkelt produkt

 

Kategori-oversikten hos prisguide.no er et godt sted å starte, når du skal sammenligne priser »

4. Bruk kredittkort


Ved å bruke kredittkort får du en ekstra beskyttelse som gjør at du kan stille de samme kravene mot banken som du har ovenfor butikken, og dette er lovregulert. Banken som har utsendt kredittkortet kan dermed stå ansvarlig for å tilbakebetale hvis du mottar feil vare, hvis varen ikke blir levert eller du blir svindlet.

I utgangspunktet gjelder ikke disse rettighetene for Visa debetkort. Visa er den delen på bankkortet ditt som brukes når du bestiller noe på nett eller handler i utlandet. For noen år tilbake gikk VISA ut og sa at de også vil dekke tap som feil på vare, vare som ikke kommer frem og dersom selger ikke betaler tilbake kunden på reklamasjon eller lignende, så nå kan du også kreve erstatning hvis du har brukt Visa debetkort.

Den andre forskjellen er at pengene trekkes direkte ved bruk av debetkort på netthandel, mens på kredittkort trekkes ikke pengene direkte fra saldoen din, det bygger seg heller opp en lånesaldo. Hvis du skulle være uheldig og bli utsatt for svindel på nett vil derfor ikke transaksjonen påvirke lommeboken din direkte ved bruk av kredittkort. Brukskontoen din vil heller ikke være utsatt for videre svindel.

5. Unngå impulskjøp


Det kan være fristende å kjøpe når det kun er et tastetrykk unna, men det er viktig å sette opp en plan over hva du skal kjøpe og hvor mye du skal bruke. Betaler du med kredittkort, bør du holde av pengene på brukskonto eller sparekonto til regningen kommer.

6. Bruk BankID


Sjekk om du må ha BankID eller BankID Mobil for å autorisere deg på nettsiden. BankID fungerer som en personlig elektronisk legitimasjon for at du sikrere kan identifiseres på nett. Dette gjør handelen enda sikrere mot svindel.


7. Se etter kontaktinformasjon


En selger som ikke har noe å skjule har heller ikke noe problem med å gjøre det lett for kundene å kontakte firmaet. Let derfor alltid etter kontaktinformasjonen til selgeren før du gjennomfører eventuelle kjøp. Med et raskt søk på adresse og eventuelt person kan du finne ut om kontaktinformasjonen faktisk eksisterer.

8. Lær av andres erfaringer


Før du kjøper bør du finne ut hva andre har å si om nettsiden. Ved å søke litt rundt og finne anmeldelser fra andre kan du både finne ut av om siden er falsk og om kundene er fornøyde med transaksjon, produkt og leveringstid.

9. Les kjøpevilkårene


Les gjennom vilkårene som er satt av selgeren før du aksepterer de. Ofte er vilkårene pakket inn i en liste som kan virke uoverkommelig å lese gjennom, men selv om du kun er et museklikk unna å trykke godta, så må du vite hva du signerer på. Les gjerne ekstra nøye på delene som omhandler levering, avbestilling og retur. For eksempel alle butikker som henvender seg til nordmenn ved å bruke norsk tekst eller reklame i Norge må tilby 14 dagers angrerett, også kjent som åpent kjøp. Dette gir deg muligheten til å returnere varer som ikke falt i smak, og få pengene tilbake.


 

Kilde: dnbfeed.no