I Prisguide har vi samlet butikkenes beste priser og informasjonen du trenger for å gjøre et godt kjøp »

Det er mye å tenke på når man leter etter den rette skoen. Både underlag, bruksmønster og at skoen sitter riktig på foten er avgjørende. For noen er også god støtte og lav vekt viktig. Vil du prøve barfotløping er det smart å gjøre en gradvis overgang for å unngå skader. 

Hvor lenge holder joggesko?

Joggesko er laget for å holde flere hundre kilometer, men ikke nødvendigvis i flere år. Har du et par gamle sko som fortsatt ser bra ut, er sjansen likevel stor for at limet har tørket inn og at dempingen ikke fungerer som den skal. Da øker faren for skader. La de gamle flotte skoene bli til fritidssko, ta vare på kroppen, og finn et nytt, godt verktøy til treningen. Det trenger ikke være dyrt!

Kom i gang med løpetreningen med et nytt par joggesko
Kom i gang med løpetreningen med et nytt par joggesko. © Shutterstock

Hvor skal du løpe?

Det første du bør tenke på når du velger joggesko er hva de skal brukes til. Treningssko beregnet for asfalt er ofte godt dempet for å unngå hard belastning. Slike sko fungerer også fint på tredemølle. Sko beregnet for terrengløping er mindre dempet, fordi underlaget er mykere i skogsløypen enn på fortauet. Til gjengjeld er disse skoene mer stabil i ankelleddet for å hindre overtråkk i ujevnt terreng. Både asfaltsko og terrengsko fungerer greit til løping på grus, men skal du løpe mye på hard grus anbefales asfaltsko som gir mest demping. Det finnes også joggesko med pigger beregnet for dem som løper på snø og is. Til sist finnes løpesko for banebruk, som først og fremst brukes av idrettsutøvere. 

Har du løpt mye?

Erfarne løpere tåler mer belastning enn nybegynnere, og for dem er det gjerne vel så viktig med lav vekt som med god demping, spesielt i konkurranse eller på korte turer. For en nybegynner er det først og fremst viktig med et godt tilpasset par sko med god komfort. Likevel er det også mange uerfarne løpere som opplever større løpeglede ved et par lettere sko, rett og slett fordi man kjenner seg lettere og føler at mindre energi går tapt i steget.

Skal du løpe langt?
Menn som foretrekker lettvektssko til trening ser gjerne etter sko under cirka 250 gram, kvinner under 230 gram. Så lenge man øker belastningen gradvis, og holder seg til turer opptil en time noen få ganger i uka, er det for de aller fleste nok med et par lite dempede lettvektssko, dersom man foretrekker dette. Løper man derimot over 20-30 kilometer i uka, bør man også ha et par mer dempede sko, og veksle på parene.

Maksimalistiske sko
Det finnes unntak fra regelen om at lav vekt henger sammen med lite støtdemping, for eksempel de populære skoene fra Hoka One One. Disse har blitt svært godt mottatt blant alt fra tyngre løpere til maratonløpere, til dels på grunn av det gode kompromisset mellom veldig god demping og relativt lav vekt.

Hoka One One Clifton, herre - Fulldempet lettvektssko
Fulldempet lettvektssko - Hoka One One Clifton, herremodell. © Hoka One One

Sko for barfotløping

Den mest omtalte løpetrenden de siste årene er barfotløping. Omtrent 70% av alle mennesker lander på hælen når de løper. Barfotentusiastene hevder at å lande på forfot, som en naturlig vil gjøre uten sko, er skadeforebyggende. Foreløbig finnes ingen tydelig konklusjon på hvorvidt dette stemmer. I dag finnes flere såkalte barfotsko/tåsko på markedet, både for terrengløping og asfaltbruk. I tillegg finnes en rekke minimalistiske sko med svært lite demping.

Gradvis overgang
Dersom man ønsker å sette i gang med barfotløping anbefales det å gjøre en gradvis overgang for at føtter og leggmuskulatur skal tilvennes høyere belastning. Har man trent mest i godt dempede sko med høy dropp, bør man bytte gradvis. Man bør både veksle på skoparene, og bruke mindre dempede sko før man går løs på minimalistiske sko, tåsko - eller rett og slett kaster skoene helt.

Vibram Fivefingers Bikila 2.0, dame
Med tåsko kan du bevege hver tå fritt. Vibram Fivefingers Bikila 2.0, dameversjon. © Vibram Fivefingers

 

Hva er dropp?

Dropp forteller hvor stor høydeforskjellen er fra hæl til tå i skoen. Barfotsko har ingen dropp, og dette skal gjøre det enklere å lande på forfoten. I kjølvannet av barfottrenden har mange tatt til orde for å begrense høydeforskjellen også i vanlige løpesko. En sko med høy dropp tvinger deg nemlig til å lande først på hælen, noe som regnes som lite økonomisk.

Hva er dropp? Bildet illustrerer hvor stor skoens høydeforskjell er fra hæl til tåball
Dropp forteller hvor stor skoens høydeforskjell er fra hæl til tåball. © Larry Jost

 

For bare 15 år siden kom nesten alle sko med dropp på rundt 10 millimeter. I dag kan man dele løpesko inn i sko med nulldropp/svært lav dropp (under 4 mm), lavdroppsko (4-8 mm), mellomdroppsko (9-12 mm) og høydroppsko (over 12 millimeter). Nybegynnere trenger ikke tenke for mye på dropp når de handler sko, så lenge man holder seg innenfor de to midterste kategoriene, altså mellom 5-12 millimeter. Er du opptatt av løpsøkonomi kan det lønne seg å se etter en sko med begrenset dropp, gjerne under 9 millimeter. Men mange maratonløpere løper fortsatt fort og langt i ”gammeldagse” sko med rundt 10 millimeter dropp – for eksempel Adidas Adizero Boston Boost - så det finnes ingen fasit. 

Hva er pronasjon?

Pronasjon er kanskje fremmedordet som skremmer flest i jakten på nye joggesko, men det er egentlig et enkelt konsept. Pronasjon handler om hvordan foten beveger seg i steget. I løpssteget faller foten naturlig innover, det vil si at man lander noe på utsiden av hælen, og flytter vekten frem mot storetåen i løpet av steget. Hos dem som overpronerer er denne bevegelsen overdrevet, slik at foten faller ekstra mye innover. De fleste vil kategoriseres som normalpronerende eller overpronerende. Noen ytterst få underpronerer, det vil si at de legger mer belastning enn normalt på yttersiden av foten når de løper. Tanken er at sko som motvirker over- eller underpronasjon forebygger skader.

Hva er pronasjon? Bildet illustrerer hvordan høyre fot vanligvis avslutter steget
Bildet viser hvordan høyre fot vanligvis avslutter steget. Bilde hentet fra Zappos.

 

Dersom du har lav fotbue, eller til og med er plattfot, er sannsynligheten stor for at du overpronerer. En enkel test du selv kan gjøre for å undersøke pronasjon er å sjekke løpeskoene du har i dag. Hvor er de mest slitt? Er svaret innsiden, er det grunn til å tro at du overpronerer. Er utsiden mest slitt, underpronerer du sannsynligvis. Om slitasjen er jevn, er sjansen stort for at du normalpronerer, og du har dermed desidert flest valgmuligheter hvis du følger produsentenes merking. Og det er altså et hvis - det er ikke enighet om at pronasjonssko faktisk forebygger skader. Noen mener faktisk at god komfort er vel så viktig som pronasjonsstøtte når man velger løpesko (se dansk studie her)

Komfortable joggesko

Det er ingen tvil om at man må trives i skoene man bruker. Alle føtter er forskjellige, noen har brede føtter, andre smale, noen har høy vrist og andre lav, og det er nesten umulig å gi generelle råd om hvilken sko som passer best for den ene eller andre typen føtter. Man bør prøve skoene for å være sikker på å bli fornøyd.

Kjøpe joggesko på nett
Som netthandler kan det være vanskeligere å finne behagelige joggesko enn for en vanlig butikkunde, nettopp fordi man ikke kan prøve dem før kjøp. Noen løser det ved å bestille flere par, og returnere de som ikke sitter godt nok på foten. Har du et par sko du har vært glad i før? Da har du allerede et godt utgangspunkt for å finne din perfekte match. Mange finner et favorittmerke, og holder seg til dette livet ut. Enkelte finner til og med en favorittmodell, og det er kanskje noe av grunnen til at en del skomodeller kommer i oppdaterte versjoner år etter år. Asics Gel Kayano kom for første gang ut i 1993, og selges nå i 22. Utgave!  

Oppsummering

  • Velg et par sko som passer underlaget du skal løpe på
  • Velg et par sko som sitter godt på foten
  • Se etter sko med lav vekt dersom det er viktig for deg
  • Har du tro på pronasjonsstøtte? Undersøk steget og velg sko tilpasset din pronasjon
  • Vil du prøve barfotløping? Gjør en gradvis overgang.

 

Du finner tester, tilbud og beste pris på et stort utvalg joggesko her »

Husk at du alltid har 14 dagers åpent kjøp når du handler på nett. Om skoen ikke passer godt på foten, har du angrerett.

Les mer:

Guide - Kjøp riktig fotballsko »

Test av mengdetreningssko (Klikk.no) »

Test av lettvektsko (Klikk.no) »

Sko for innendørs trening i Prisguide.no »

Alle sko i Prisguide.no »